קולנועניות פורצות דרך

בתוכנית "מבט על הקולנוע הנורדי 3" לא נסתפק במחוות אלא נציג גם מקבץ מרתק מיצירותיהן של קולנועניות פורצות דרך משוודיה ומפינלנד, מקבץ שיתחיל בהקרנת סרטה האילם של הבמאית, המפיקה, המעצבת והשחקנית קארין סְוָונְסְטְרוֹם – יצירה משנת 1926 הקוראת תיגר על מוסכמות שמרניות. סרט זה יוקרן בליווי מוזיקלי של הפסנתרנית רודיקה פויגלמן, שזכתה ללוות את להקת המחול של הכוריאוגרפית האדירה מרתה גרהם.

ליל בטון | Concrete Night

(פינלנד, 2013) דרמה

תקציר:
סימו בן ה־14 חי עם אמו ועם אחיו הבכור בשכונה בפאתי הלסינקי. ימיו ולילותיו עוברים עליו בשעמום ובבטלה לצד חבר ילדות משועמם כמעט כמוהו. בימים האחרונים ניכר שהמתח הולך וגובר בין קירות הבית המחניק. אילקה, אחיו, עתיד להישלח בקרוב למאסר, ואילו אמם מחפשת לעצמה הזדמנות חדשה בחיים. הזעם מציף את סימו, כמו גם חלומות שאינם מבטיחים לו מוצא. עיניו הרכות מבחינות באפשרות שיש חיים אחרים בצד האחר של הקיום, אך כשהוא מביט במראה, הוא רואה בה רק את השתקפותו, זוהרת ואפלולית כמי האוקיינוס.

סרטה המהמם של פיריו הונקסלו, במאית וצלמת הפועלת בתעשיית הקולנוע הפיני מאז סוף שנות השישים, שואב את השראתו מסרטי נעורים אמריקאיים מיתולוגיים כמו "ראסטי ג'יימס" ו"נערי הכרך", ובוחן את ייצוגם של יחסי המשיכה והדחייה המתקיימים בין אחים, כפי שהוצגו באין־ספור סרטים. יצירה המתאפיינת במבע וירטואוזי ואשר מנגידה בין הכיעור האנושי ליופי הקולנועי.

במאית: פּיריוֹ הוֹנְקָסָלוֹ

שחקנים: יוֹהָנֶס בְּרוֹתֵרוּס, יארי וירְמַן, אָנֵלי קָרְפּינֶן

(96 דק', פינית; תרגום לעברית ולאנגלית)

זוכה פרס "יוּסי" לשנת 2014 בקטגוריות הסרט, הבמאית והצלם הטובים ביותר.

זוכה פרס ה"זרקור" (Spotlight), ארגון הצלמים האמריקאי, 2015.

זוגות אוהבים | Loving Couples

(שוודיה, 1964) דרמה

תקציר:
שלוש נשים הרות, כל אחת ממעמד חברתי שונה, עומדות ללדת בבית חולים בשטוקהולם ערב מלחמת העולם הראשונה. האחת אריסטוקרטית שהרתה מחוץ לנישואים, האחרת משרתת מרירה ששונאת את עבודתה ואת בעלה, והשלישית דוגמנית עירום שנישאה ביודעין לגבר הומוסקסואל. שלושתן מעבירות את זמנן בהרהורים על ילדותן ועל חוויות נעוריהן. מעמדן החברתי ממלא כמובן תפקיד משמעותי בחוויה, כמו גם מידת החירות המינית של כל אחת מהן.

באחד הרגעים האיקוניים בסרט הישראלי "מציצים", בסצנה שכבר דובר בה עד בלי די, גוטה משפריץ על דינה מים מצינור באקט שלא ניתן להתעלם מרמיזותיו הפאליות. שמונה שנים לפני כן, ביימה מאי זטרלינג, שחקנית שנהייתה לבמאית, סצנה דומה אך בת בעת שונה בתכלית. זטרלינג מציגה אוטופיה נשית שכולה פרץ חיים משחרר. סוון ניקוויסט (הצלם הקבוע של אינגמר ברגמן) התמסר כולו לחזון הנשי והצטיין בהעמדת פריים יפהפה, חושני ולא נצלני. הסרט עצמו מבוסס על הספר "העלמות פון פאהלן" מאת הסופרת הפמיניסטית השוודית אגנס פון קרוזנצ'רנה.

במאית: מאי זֵטֶרְלינג

שחקניות: הארייט אנדרסון, גוּנֶל לינְדְבְּלום, ג'יוֹ פֶּטְרֵה

(118 דק', שוודית; תרגום לעברית)

נערה בחליפה | Girl in Tails

(שוודיה, 1926) אילם/קומדיה

תקציר:
לאחר שאביה של קטיה מסרב לקנות לה שמלה נאה לנשף, היא מחליטה ללבוש את מעילו המהודר של אחיה. סקנדל שלם מסעיר את העיר, ודומה שקטיה נהיית לשיחת היום, מושא לרכילות ולרינונים. נדרש מאמץ רב כדי להשיב את הסדר על כנו, ויותר מכול להשיג מחילה מהאישה השולטת ביד רמה בדעת הקהל בעיר.

המפגש בין נשים המבקשות לעצמן חירות השמורה בדרך כלל לגברים שמרנים צדקניים, היה לקרקע פורייה לסיטואציות בסרט האילם, שהתאפיינו על פי רוב בהבעות פנים מוגזמות ובהומור גופני פרוע. לא כך הוא בסרטה האחרון כבמאית של קארין סוונסטרום, שביימה שישה סרטים וכיכבה בחמישים נוספים, ואף פעלה כמעצבת אוֹמנותית, זמרת, עוזרת בימוי ומפיקה. האם סוונסטרום חשה בכניסתו הצפויה של הקול לקולנוע האילם כשביימה סרט זה? בהחלט ייתכן, מפני שהתסריט נשען על דיאלוגים ועל חידודי לשון יותר מאשר על מחוות גופניות, וסגנון הבימוי שלה עדין ורב־ניואנסים, כיאה לקומדיה של הליכות.

במאית: קארין סְוָונְסְטְרוֹם

שחקנים: אֵיינַר אַקְסֶלְסוֹן, מַגְדָה הוֹלְם, נילְס אָרֶן

(115 דק', סרט אילם עם כותרות; תרגום לעברית)

הפסנתרנית רודיקה פויגלמן תלווה את הקרנות הסרט. פויגלמן מלווה זה שנים רבות מורים למחול ואוֹמנים ידועים, וניגנה בבתי ספר למחול מודרני על שם מרתה גרהם בניו יורק.