יוהו קואוסמאנן: מחווה

שמו של יוּהוֹ קוּאוֹסְמָאנֶן הכה גלים בשנת 2016, עם זכיית סרטו "היום הנפלא בחייו של אולי מאקי" בתחרות המרתקת "מבט מסוים" בפסטיבל קאן. הקולנוע של קואוסמאנן שולח את ידו בשלוש פינות שונות של הקולנוע העולמי: הסיטואציות המשעשעות והמלנכוליות שאפיינו את הקולנוע האילם, היוצרים הבין־לאומיים שהוא שואב מהם השראה (מרטין סקורסזה האמריקאי ורובר ברסון הצרפתי), והאקסצנטריות של האדם הפיני, שהוצגה בסרטים קלאסיים כמו "אנשים בליל קיץ" (שהוקרן ב"מבט על הקולנוע הנורדי 2") וביצירותיו הפוסט־מודרניות של אקי קאוריסמאקי (שהוקרנו ב"מבט על הקולנוע הנורדי 2.5"). קואוסמאנן מזקק את כל אלה לקולנוע עדין ויפה משלו, ואנו שמחים לקיים לכבודו מחווה בתוכנית הנוכחית.

תא מס' 6 | Compartment Number 6

(פינלנד, 2021) דרמה

תקציר:
"תא מספר 6", סרטו של הבמאי הפיני העולה יוהו קואוסמאנן ("היום המאושר ביותר בחייו של אולי מאקי"), קטף את ה"גרנד פרי" – הפרס הגדול של חבר השופטים בתחרות הרשמית של פסטיבל קאן. עלילת הסרט עוקבת אחר לורה, צעירה פינית שעוזבת את מוסקבה, שם נקלעה לרומן מסתורי. היא עולה לרכבת שנוסעת צפונה, אל עיר הנמל הקפואה מורמנסק, ונאלצת לבלות את הנסיעה הארוכה בקרון שינה קטן במחיצתו של כורה רוסי צעיר. בין השניים נרקמת מערכת יחסים מפתיעה שנפתחת בעוינות הדדית אך מקבלת תפנית מרגשת ובלתי צפויה, המאלצת אותם להתמודד עם הכמיהה המשותפת לקשר אנושי.

במאי: יוּהוֹ קוּאוֹסְמָאנֶן

שחקנים: סיידי הארְלָה, יוּרי בּוֹריסוֹב, דינָארָה דְרוּקָרוֹבָה

(106 דק', פינית ורוסית; תרגום לעברית)

היום המאושר בחייו של אולי מאקי | The Happiest Day in the Life of Olli Maki

(פינלנד, 2016) דרמה

תקציר:
פינלנד, שנות השישים של המאה הקודמת. אולי מאקי, מתאגרף צעיר ומבטיח, חייב לבחור בין הצלחה בספורט האכזרי לבין חיים רגועים לצד האישה שהוא אוהב. למשולש הזה, ששלוש צלעותיו הן אולי, בת זוגו והחלום להצליח, יש צלע רביעית שמסבכת את העניינים: המאמן שלו, שבדרך כלל רואה את הדברים אחרת ושטובתו של אולי אינה נמצאת תמיד בראש מעייניו.

אמנם בסרט על אגרוף עסקינן, אבל דומה שהבמאי יוהו קואוסמאנן ("תא מספר 6") מתעניין בעיקר באירוניה של הקיום היום־יומי. בדומה לסרטיו של אקי קאוריסמקי, אך גם בשונה מהם, הוא מציג את שגרת היום הפינית כמציאות המהולה בתימהונות אנושית. זו הסיבה, למשל, שעלילת הסרט נקטעת לטובת רגעי פיוט מרנינים. לכאורה, אין להם שום חשיבות, אבל נראה שבלעדיהם היה הסרט שונה בתכלית, אולי דומה ל"השור הזועם", סרטו האלים של מרטין סקורסזה. כקונטרה לזעם שאפיין את יצירת המופת ההיא, נראה שהצופים ב"היום המאושר בחייו של אולי מאקי" יזכרו יותר מכול זוג מתוק שרוכב באטיות על אופניים – רגע קולנועי שהיה אפשר להסתדר בלעדיו… ואולי, בעצם, ממש לא.

במאי: יוּהוֹ קוּאוֹסְמָאנֶן

שחקנים: יָארְקוֹ לָאהְטי, אוּנָה אָיירוֹלָה, אֵרוֹ מילוֹנוֹף

(92 דק', פינית; תרגום לעברית)

זוכה פרס הסרט הטוב ביותר, תחרות "מבט מסוים", פסטיבל קאן, 2016.