אנדרס תומאס יאנסן: רטרוספקטיבה

השנה נציג רטרוספקטיבה לסרטים שביים אַנְדֶרְס תומאס יֵנְסֶן ("רוכבי הצדק"), במאי דני שמלהטט בסרטיו בין ז'אנרים שונים שאמורים לכאורה לסתור זה את זה. ינסן, שעסוק עד אובססיה בתאים משפחתיים חלופיים, בוחן את פגיעותה של הגבריות באמצעות שיתוף פעולה מתמשך עם הכוכב הגדול ביותר של הקולנוע והטלוויזיה הנורדיים, הלוא הוא מָאדְס מיקֶלְסֶן בעל עצמות הלחיים הבלתי אפשריות והשיער המהמם. יש משהו ביחסו של ינסן למיקלסן שמזכיר את האופן שבו מל גיבסון (כבמאי) חוקר את הדמויות הגבריות בסרטיו באמצעות ריסוק גופן ונפשן. הוורסטיליות הכבירה של מיקלסן מגיעה כאן לשיא בהצגתן של חמש דמויות גבריות (כמספר הסרטים) השונות זו מזו בתכלית, אשר מפורקות למרכיביהן הגופניים והנפשיים לנגד עיניהם המשתאות של הצופים, שכן הוא שוזר בסרטיו הרציניים חוש הומור פרוע שאינו מהסס לירות לכל הכיוונים. אכן, הסרטים של אנדרס תומאס ינסן מצחיקים עד דמעות.

רוכבי הצדק | Riders of Justice

(דנמרק, 2020) מתח

תקציר:

מרקוס, איש צבא מחוספס, מאבד את משפחתו בתאונת רכבת. הוא מאמין שמדובר בתאונה טרגית ומנסה להמשיך בחייו. יום אחד מתדפק על דלתו אוטו, "גיק" שעיקר עניינו הוא חישובי הסתברות, ומוכיח לו שהוא טועה. מסתבר שלתאונה יש אחראים: חברי כנופיה המכונה "רוכבי הצדק". אדם קשוח כמו מרקוס לא יוותר. הוא מקבץ סביבו (וסביב אוטו) כנופיה מתחרה ובה חברים מומחים למחשבים ולזיהוי פנים. אף שאינם חומר אנושי להתקוטטויות, הם בהחלט יכולים לשמש בתפקיד המוח שמאחורי גוף זועם וחזק. מרקוס וחבריו יוצאים למסע נקם עקוב מדם. לכאורה, "רוכבי הצדק" נשמע כמו סרט פעולה שגרתי, אבל דומה כי בכל פעם שהצופים בטוחים שהקדימו את התסריט, מתברר להם לבסוף שהתסריטאי הקדים אותם באמצעות תפנית ממזרית. הבמאי, אנדרס תומאס ינסן, מגיע בסרט זה למיצוי כישורי הבימוי שלו, וזו בלי ספק יצירתו המשובחת ביותר. ינסן מלהטט כעושה כשפים בין ז'אנרים שונים שכביכול אינם יכולים לדור בכפיפה אחת. בפרפרזה על אחד המשפטים הנודעים בתולדות הקולנוע, אנו מציעים לצופים "להדק את חגורות הבטיחות, כי זו עומדת להיות נסיעה פרועה".

במאי: אַנְדֶרְס תומאס יֵנְסֶן

שחקנים:  מָאדְס מיקֶלְסֶן, ניקולאי לי קוֹס, אנדראה הייק גָדֵבֶּרְג

(116 דק', דנית; תרגום לעברית)

גברים ותרנגולות | Men & Chicken

(דנמרק, 2015) דרמה קומית

תקציר:
אחרי מות אביהם, גבריאל ואליאס, שני אחים שמעולם לא הסתדרו זה עם זה, יוצאים למסע בעקבות אחיהם החורגים, שאותם מעולם לא הכירו. מסעם מוביל אותם לבית הבראה מט לנפול, שבו חיים במדמנה אחת שלושת אחיהם החורגים רפי השכל לצד עזים, ברווזים ותרנגולות, שנתפסות כאובייקט מיני פוטנציאלי. גבריאל סבור בטעות שהוא יכול להכפיף למרותו את אחיהם החדשים, ואילו אליאס, כך נראה, משתלב היטב עם משפחתו החדשה. במבט ראשון, אנדרס תומאס ינסן מציג קומדיה מבריקה ומצמררת המשלבת בין סוגים שונים של הומור, אבל ניכר שלצד ההיבטים הקומיים, הסרט יכול להיתפס גם כמלודרמה משפחתית, כך שהוא נושא את טביעת האצבע הווירטואוזית הייחודית של ינסן – המיזוג בין ז'אנרים שונים. זוהי חוליה נוספת ומתקדמת בשרשרת של סרטים מתוחכמים הקוראים תיגר על נוסחאות קולנועיות ומתגרים בערמומיות בצופים.

במאי: אַנְדֶרְס תומאס יֵנְסֶן

שחקנים: דייוויד דֶנְצ'יק, מָאדְס מיקֶלְסֶן, ניקולאי לי קוֹס

(104 דק', דנית; תרגום לעברית)

התפוחים של אדם (או "הגרוגרות") Adam's Apples  

(דנמרק, 2005) קומדיה

תקציר:
סיפורו של איוון, כומר שהקדיש את חייו לגיבוש קהילה של גברים (ואישה אחת) שסטו מדרך הישר. איוון מחויב לחסד הנוצרי ורואה במחילה לבני קהילתו זכות גדולה. ייתכן שהוא גם מטורף על כל הראש, אבל אולי אי־אפשר להציל את העולם בלי לראות רק את הטוב האפשרי בו. אל הקהילה מצטרף גבר אלים וזועם, ניאו־נאצי נתעב ששמו אדם, שהגיע למקום כדי להשתקם. משאת נפשו בחייו החדשים היא לאפות עוגת תפוחים. איוון מעניק לו את הזכות ליהנות מפירות העץ שצומח בחצר, ובמו ידיו מצית מלחמת חורמה שאליה מצטרפים בחדווה שודד אכזרי, שתיין קלפטומן ונימפומנית הרה. הדימוי המרכזי בסרט, הנושא משמעות דתית וחברתית, הוא עץ התפוח, המרמז הן על החטא הקדמון של אדם וחווה והן על פיקת הגרגרת הגברית, הקרויה באנגלית Adam's apple ("התפוח של אדם"). אנדרס תומאס ינסן, במאי שאינו סובל מעידון יתר, מקיז בהנאה את דם גיבוריו ומפצפץ את פרצופיהם במהלומות אגרוף, ככל שרק ניתן בקומדיה דחוסה אך טובת לב, המבקשת לתהות על קנקנה של הגבריות.

במאי: אַנְדֶרְס תומאס יֵנְסֶן

שחקנים: אוּלְריך תוֹמְסֶן, מָאדְס מיקֶלְסֶן, ניקוֹלַס בְּרוֹ

(94 דק', דנית; תרגום לעברית)

הקצבים הקנאים | The Green Butchers

(דנמרק, 2003) קומדיית אימה

תקציר:
סוון וביורן עובדים יחד באטליז השכונתי. הבוס שלהם הוא חלאה מהגיהינום והאישה בחייהם מוציאה אותם מדעתם. כשמגיעים מים עד נפש, סוון וביורן מחליטים לקחת את עתידם בידיהם ולהקים עסק מתחרה. האופי המנוגד של השניים מוביל במהרה לתוצאות חמורות. תאונות קורות, זה ידוע, אבל מה אפשר לעשות בגופות? כל מיני מטעמים, מסתבר. למרות הנושא הקשה שסיפק השראה לאין־ספור גרסאות קולנועיות ל"סוויני טוד", סרטו של אנדרס תומאס ינסן ממקם את האכזריות במישור המילולי של הקומדיה. זהו סרט מרושע למדי על אנשים אומללים, אך הוא מקפיד להימנע ממראות זוועה איומים מדי. קומדיה שהצפייה בה דורשת טעם מיוחד, אבל טעם הלוואי שלה טעים בהחלט.

במאי: אַנְדֶרְס תומאס יֵנְסֶן

שחקנים: ניקולאי לי קוֹס, מָאדְס מיקֶלְסֶן, לין קרוּז

(100 דק', דנית; תרגום לעברית)

אורות מהבהבים | Flickering Lights

(דנמרק, 2000) קומדיית מתח

תקציר:
ארבעה חברים לעולם הפשע, ולא רק לעולם זה, שמים את ידיהם על סכום נאה של מזומנים ונמלטים מקופנהגן לאזורים הכפריים של דנמרק. הם אומנם שותים זה לזה את הדם מרוב פחד שהפושעים שמהם גנבו את הכסף יבואו בעקבותיהם, אבל גם מתרגלים לחיים הנעימים. כעת הם ניצבים בפני דילמה קיומית: להמשיך בחיי הפשע או לפתוח בית הארחה. סרט הביכורים של אנדרס תומאס ינסן נפתח בשוט מפונפן שלא היה מאכזב את צופי הדרמה המתקתקה ביותר בערוץ "הולמרק". ההמשך כבר ממחיש את יכולתו הווירטואוזית של ינסן להתנהל בין ז'אנרים קולנועיים, לביים סצנות אלימות ולהציג בדיחות מצוינות. ינסן מתאר באלגנטיות יוצאת דופן את הדרך הנוגעת ללב שבה הכירו החברים זה את זה.

במאי: אַנְדֶרְס תומאס יֵנְסֶן

שחקנים: סֶרְן פּילְמָארְק, אוּלְריך תוֹמְסֶן, מָאדְס מיקֶלְסֶן

(109 דק', דנית; תרגום לעברית)